ZIMOWE MISTRZOSTWA SPORTOWE
Dziś słów kilka o łyżwach
TEMAT: Łyżwiarstwo.
„Sporty na lodzie” – rozmowa na temat sportów znanych dzieciom, które można uprawiać tylko na lodzie. Rodzic prezentuje zdjęcia: jazda figurowa, hokej, łyżwiarstwo szybkie. Dzieci porównują wygląd zawodników, ich strojów, szukają elementów wspólnych (wszyscy mają łyżwy).
„Co ślizga się na lodzie?” – doświadczenie.
Rodzic pyta:
Dlaczego łyżwy / krążek hokejowy się ślizga?. Dzieci stawiają hipotezy.
Rodzic proponuje doświadczenie. Na dużym arkuszu papieru , rodzice wraz z dziećmi sporządzają tabelę złożoną z trzech kolumn: w jednej kolumnie narysujcie przedmioty wykorzystane do doświadczenia, w drugiej jest miejsce na hipotezę dzieci, a w trzeciej na wynik doświadczenia. Potrzebne będą: przedmioty z różnych materiałów: korki od butelek, monety, kredki, kora, szorstka skała, piłeczki, małe kwadraty filcu, pompony z wełny, mydło, pumeks oraz blacha z lodem (wcześniej wlana woda i włożona do zamrażalnika lub wystawiona na zewnątrz, jeśli jest wystarczający mróz). Na początku rodzic prezentuje przedmioty i daje dotknąć dzieciom każdy z nich. Następnie dzieci przewidują, czy dany przedmiot będzie się dobrze ślizgał po lodzie, a następnie zapisujcie te przewidywania w tabeli. Następnie dzieci ślizgają kolejne przedmioty, zapisujcie wyniki w tabeli i odnosi je do wcześniejszych założeń. Wszyscy wspólnie wyciągają wnioski – określają, co mają wspólnego przedmioty, które dobrze się ślizgają po lodzie (są gładkie).
„Jazda na łyżwach” – zabawa ruchowa. Każde dziecko otrzymuje dwa papierowe talerzyki, które zastępują łyżwy. Przy dowolnej muzyce, dzieci odtwarzają: jazd1) figurową, hokej, łyżwiarstwo szybkie
„Bałwanki” – zabawa relaksująca. Dzieci wraz r rodzicami dobierają się w pary i siadają jedno za drugim. Następnie rysują na plecach kolegi / koleżanki bałwanki. Dziecko, na którego plecach jest wykonywany rysunek, odgaduje liczbę kul i guzików.
„Zimowe zagadki” – zabawa dydaktyczna. Kształtowanie percepcji słuchowej w trakcie analizy dźwiękowej wyrazów. Rodzic czyta teksty zagadek o tematyce zimowej.
Dzieci podają rozwiązania i dzielą wyrazy na sylaby, wyklaskując je. Dzieci mogą też wskazać, jaką głoską zaczyna się wyraz, będący rozwiązaniem zagadki.
Fruną z nieba płatki białe, mroźnych gwiazdek widać bieg. – Co to? – kiedyś zapytałem. Dzisiaj wiem już, że to… (śnieg)
Rysuje w oknach lodowe kwiaty i zimny uśmiech nam zawsze śle. A tę zagadkę zakończmy na tym, że w nos i w uszy szczypać nas chce. (mróz)
Wkładasz je na nogi, gdy chcesz wejść na lód, Poruszać się na nich to niemały trud. Ćwiczyć musisz dużo i ciężko, niestety, Aby umieć zrobić piękne piruety. (łyżwy)
Kiedy w zimie z nieba śnieg bialutki leci, Z górki na nich lubią zjeżdżać dorośli i dzieci. Buzie mają uśmiechnięte – lepią bałwanki. Na czym lubią jeździć wszyscy? Przecież to są… (sanki)
„Humor Hanki” – zabawa słuchowo-motoryczna wg I. Jabłońskiej- Gabrysiak.
Poznanie zabawy. Rodzic recytuje tekst i pokazuje ruchy do naśladowania.
Mrozi mróz, prószy śnieżek- Dzieci unoszą obie ręce i opuszczają je, poruszając palcami.
marznie Kasia, mały Felek- Pocierają obiema dłońmi przedramiona.
no a Hanka? Ma humorek- Opuszczają ręce i wzruszają ramionami.
By poprawić humor Hanki- Uśmiechają się szeroko.
dziadek zabrał ją na sanki- Maszerują w miejscu.
ciągnie, ile sił ma zuch- Wykonują naprzemienne ruchy rąk, jak przy przeciąganiu liny.
razem wpadli w śnieżny puch- Podskakują i robią przysiad podparty