Przeczytaj
Statut Przedszkola Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Skierniewicach
Statut [.pdf, 407.16 kB]
Jak pomóc dziecku zaadaptować się w przedszkolu - czyli rady na dobry początek
Kiedy 3 latek idzie do przedszkola rozpoczyna się nowy etap w życiu całej rodziny [.pdf, 374.65 kB]
Jak ułatwić sobie i dziecku pożegnanie w przedszkolu – czego nie wolno robić!
Pożegnanie z dzieckiem w przedszkolu jest pierwszym i najtrudniejszym zadaniem zarówno dla dziecka jak i rodzica [.pdf, 631.46 kB]
Cała Polska Czyta Dzieciom - zachęcamy do przeczytania artykułu!
artykuł do przeczytania
Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością - zachęcamy do przeczytania.
Praktyczny poradnik savoir-vivre [.pdf, 1.62 MB]
komiks savoir [.pdf, 2.51 MB]
Opracowaliśmy dokument Standardy i Polityka Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Przedszkolu Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi, który obowiązuje w naszej placówce od 20.02.2024 r. Wszystkim działaniom podejmowanym przez kadrę Przedszkola Nr 3 przyświeca troska o bezpieczeństwo i ochronę dobra dziecka, ze szczególnym zwróceniem uwagi na jego potrzeby.
Standardy i Polityka Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Przedszkolu Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi [.pdf, 757.38 kB]
Monika Łuczak
Ochronić dziecko przed krzywdzeniem
Na pewno bardzo ważne jest reagowanie na krzywdę dziecka. Jest to społeczny obowiązek każdego człowieka, a od 13 lipca 2017 r., każda osoba ma prawny obowiązek zawiadomić policję lub prokuraturę o poważnych przestępstwach wobec dzieci. Niedopełnienie tego obowiązku zagrożone jest karą pozbawienia wolności do lat 3. Kiedy więc widzimy, dowiadujemy się, podejrzewamy, że dziecko jest krzywdzone musimy reagować. Lepiej zareagować na wyrost, niż pozostawić problem, a potem dowiedzieć się, że doszło do tragedii.
Możemy też pracować nad tym, aby nasze dzieci przygotować na ewentualne sytuacje zagrożenia. W tym celu należy z pewnością z dziećmi rozmawiać. Ale jak rozmawiać? Co mówić, żeby dziecka nie przestraszyć, żeby też nie bało się wszystkiego, żeby nie zatraciło w sobie dziecięcej radości? Poniżej zamieszczę propozycje psychologów, w jaki sposób uwrażliwić dziecko, jak z nim rozmawiać, co jest ważne już od najmłodszych lat. Ważne jest nauczenie dziecka odpowiednich reakcji w sytuacjach budzących niepokój.
"Warto w takiej rozmowie poinstruować dziecko:
1. Co może być zagrożeniem. To znaczy, że jeśli spotka obcą osobę, która będzie proponowała mu spacer lub wspólną zabawę, to zawsze, zanim pójdzie z tą osobą się pobawić musi zapytać mamy lub taty. Nawet, jeśli ta osoba będzie przekonywać, że zna mamę, to dziecko ma o pozwolenie zapytać osobiście.
2. Jeśli ktoś będzie namawiał na coś, czego nie chce zrobić może krzyczeć, kopać i uciekać.
3. Dzieci potrzebują jasnych i zrozumiałych dla nich instrukcji. Większość mimo swojego małego doświadczenia mają intuicję i są w stanie odróżnić dobre intencje od złych, są też i takie, łatwo dają się namówić na niebezpieczne doświadczenia. Wtedy też straszenie i karanie ma niewielką skuteczność, raczej warto więcej czasu poświęcić na stworzenie jasnych i łatwych instrukcji dostosowanych indywidualnie do dziecka." (Jak rozmawiać z dzieckiem o zagrożeniach? Justyna Małas, psycholog)
Kolejną wskazówką, którą chciałabym zaproponować to broszura GADKI, wydana przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Broszura ta przedstawia, w jaki sposób wypracować u dziecka umiejętności pozwalające uchronić się przed przemocą seksualną. Zaznaczę od razu, że nie chodzi o rozmowy o seksie. Podczas "tych" rozmów dziecko dowiaduje się np., że to ono decyduje o swoim ciele, że ma prawo powiedzieć "nie"; oraz tego, że powinno szukać pomocy jeżeli je coś niepokoi lub martwi. Rozmowy te dostosowujemy oczywiście do wieku i rozwoju dziecka. Zachęcam do szczegółowego zapoznania się http://gadki.fdds.pl/. Fundacja proponuje też filmik edukacyjny dla dzieci GADKI z psem .