Dzień Dziecka
Temat tygodnia: Dzień Dziecka
Wspólnie się bawimy
1-5 czerwca 2020
„Dyzio marzyciel” – swobodne wypowiedzi dziecka o marzeniach Dyzia oraz własnych.
Rodzic prosi dziecko, aby położyło się na dywanie na plecach i wysłuchało wiersza.
Dyzio marzyciel (Julian Tuwim)
Położył się Dyzio na łące,
Przygląda niebu błękitnemu
I marzy…
Jaka szkoda, że te obłoczki płynące
Nie są z waniliowego kremu…
A te różowe, że to nie lody malinowe.
A te złociste pierzaste, że to nie stosy ciastek…
I szkoda, że całe niebo
Nie jest z tortu czekoladowego…
Jaki piękny byłby wtedy świat.
Leżałbym sobie, jak leżę,
Na tej murawie świeżej,
Wyciągnąłbym tylko rękę
I jadł… i jadł… i jadł…
Dziecko wygodnie siada i dzieli się spostrzeżeniami na temat wiersza. Odpowiada na pytania: Co robił Dyzio na łące?; O czym marzył?; Co innego mogą przypominać chmury?.
Rodzic zaprasza dziecko, aby ponownie ułożyło się na dywanie w wygodnej pozycji i podczas słuchania muzyki relaksacyjnej pomyślało o swoich marzeniach. Po ćwiczeniu rodzic cicho prosi dziecko, aby usiadło. Zaprasza do podzielenia się swoimi marzeniami.
Dziecko otrzymuje watę i niebieską kartkę. Rodzic prosi dziecko, aby ułożyło marzenia z waty jak chmury na niebie.
„Walka na kulki”- przestrzeganie zasad zabawy, rozróżnianie uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, ćwiczenia rozmachowe rąk.
Rodzic i dziecko stoją w zaznaczonym miejscu. Każdy ma gazety pocięte na format A5. Zadaniem jest ugniatanie kulek i rzucanie w kierunku drugiej osoby, za linię oznaczoną skakanką. Nie wolno podnosić gotowych kulek, które dotarły w pobliże uczestników zabawy, za każdym razem trzeba ugnieść nową kulkę z gazety.
Wygrywa ta osoba, której udało się wrzucić więcej kulek za skakankę- wyznaczoną linię przeciwnika. Po skończonej zabawie dziecko zbiera kulki i wrzuca do worka, kulki przydadzą się do innych zajęć.
„Poszukiwacze skarbów” – uwrażliwianie zmysłu dotyku, tworzenie pojęć nadrzędnych.
Dziecko otrzymuje pudełko (po butach) wypełnione kulkami z gazety, wśród kulek ukryte są skarby (np. przybory do malowania: pędzel gruby i cienki, farba w zamkniętym kubeczku, farba w tubce, warzywa: marchew, buraczek, pietruszka; przybory do mycia: mydło w kostce, szczoteczka do zębów, pasta, drobne zabawki: samochodziki, klocki, mały pluszaczek, zabawkowe przybory kuchenne, owoce, zabawkowe sztućce). Zadaniem dziecka jest odszukanie skarbów w pudełku, nie można wysypywać gazetowych kulek. Dziecko próbuje podać nazwy przedmiotów pojęciem nadrzędnym.
„Zburzymy wieżę” – zabawa z elementem rzutu do celu i konstruowania.
Najpierw dziecko buduje wieżę z klocków. Przy budowaniu dziecko powtarza rymowankę:
Pudełko pod,
pudełko nad,
będzie wieża
na sto dwa.
Na sygnał Start rzuca celując w wieżę kulkami wykonanymi z gazety.
„Kwiat z naszych dłoni” – praca z wykorzystaniem W.40. Doskonalenie umiejętności rozumienia i wykonywania poleceń, czerpanie radości z tworzenia pracy.
Puszczanie baniek mydlanych - rozwijanie pojemności płuc, regulowania siły i długości wydechu.
Przepisy na bańki mydlane:
Szybki przepis
Do szklanki wody, dodaj 1-2 łyżeczki gliceryny oraz 4-5 łyżek płynu do mycia naczyń. Wymieszaj dobrze wszystkie składniki i gotowe.
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych według Bożeny Formy:
Ćwiczenia w parach – rodzic i dziecko
1. Marsz. Dziecko maszeruje unosząc kolana, dorosły idzie na palcach. Na sygnał zmiana ról.
2. Do mamy i taty - zabawa orientacyjno- porządkowa.
Rodzice stoi. W rytm tamburyna dziecko bawi się - przemieszcza w podskokach. Na mocniejsze uderzenie tamburyna i hasło "do mamy" staje przed swoim rodzicem.
3. Błoto - zabawa z elementem skrętu.
Dziecko i rodzic ustawiają się w parach - najpierw dziecko w lekkim rozkroku (ręce na biodrach), za nim rodzic w większej odległości. Dziecko wpadło do "błota" i boi się poruszyć. Wykonuje skręty tułowia "szuka rodzica".
4. Kajakowy spływ - ćwiczenie z elementem skłonu.
Siad w rozkroku, jedno za drugim rodzic, dziecko. Dziecko trzyma rodzica w pasie. Wspólnie pochylają się w tym samym rytmie równocześnie w przód i tył. Rodzic naśladuje ruchy wiosłem.
5. Zabawa wzmacniająca mięśnie brzucha i nóg.
W parach leżenie tyłem, stopy przylegają do siebie. Ręce wzdłuż tułowia. Równoczesne uniesienie nóg, naśladowanie jazdy na rowerze
6. Ćwiczenie z elementem czworakowania.
Rodzic stoi w rozkroku, dziecko przechodzi na czworakach między nogami raz w jedną, raz w drugą stronę
7.Gąsienica - ćwiczenie przeciw płaskostopiu.
Rodzic i dziecko" widzą gąsienicę. Próbują iść tak jak ona (stopy przylegają do podłoża, podciąganie palców, przesuwanie stóp
8. „Droga do mamy” – zabawa skoczna
Dziecko układa szarfy po przekątnej, tworząc drogę, następnie pokonuje ją, przeskakując szarfy obunóż. Zamiast szarf mogą to być grubsze paski papieru, gazet, sznurek, tasiemka itp
9. „Głosy”- zabawa artykulacyjna
Rodzic naśladuje odgłosy: szurania (szur, szur), szumu (szu, szu), syczenia (ssy, ssy). Dziecko powtarza odgłosy. Ćwiczenia prawidłowej artykulacji
10. „Niesiemy z mamą zakupy” – zabawa muzyczno- ruchowa
Dziecko spaceruje w różnych kierunkach na przy dźwiękach dowolnego nagrania rytmicznej muzyki. W pewnym momencie rodzic przycisza nagranie i mówi: Mama niesie zakupy. Dziecko z rodzicem dobierają się w pary, biorą się za obie ręce i wykonują 2 przysiady. Zabawę powtarzamy kilka razy.
W tym tygodniu dzieci mogą pracować z kartami Plac Zabaw cz2, str. 33, 34