DOGOTERAPIA
DOGOTERAPIA
Dogoterapia jest metodą wspomagającą działania rehabilitacyjne oraz terapeutyczne, w której biorą udział odpowiednio przeszkolone psy. Dzięki niej poprawiają się społeczne relacje ze zwierzętami, a także funkcjonowanie fizyczne i kondycja psychiczna człowieka.
Dogoterapia pozwala przełamać lęk przed czworonogiem i pogłębiać kontakt poprzez podchodzenie do niego, głaskanie i przytulanie się. Pomaga też kształtować orientację w schemacie własnego ciała i poznawać budowę zwierzęcia. Takie działania stymulują kilka zmysłów jednocześnie: słuchu, wzroku i dotyku. Dzieci mają szansę udoskonalenia umiejętności motorycznych, poprzez obserwowanie czynności wykonywanych przez zwierzę i naśladowanie ich (najczęściej z pomocą nauczyciela), np. chodzenie, siadanie, leżenie. Jest to także znakomita okazja do tego, by ćwiczyć koncentrację uwagi i wyzwalać spontaniczną aktywność dziecka wobec psa.
Podczas pierwszych zajęć prowadzonych w przedszkolu dzieci stopniowo zapoznawały się z psem, jego zwyczajami, jedzeniem czy nawykami. Oswajając się z czworonogiem dokładnie go obejrzały – jakie ma łapy, uszy, oczy i ogon. Dotykały jego sierści, określały, czy jest ona szorstka czy miękka, długa czy krótka oraz jej barwę: jasna czy ciemna. Te pierwsze ćwiczenia z psem budują zaufanie między nim a dzieckiem. Dzieci powoli oswajały się z nową sytuacją, a także poznały zasady, w jaki sposób bezpiecznie postępować z czworonogiem. Uczyły się także, aby przy zwierzęciu zawsze zachować ostrożność.
Kontakt z psem to przy okazji nauka samodzielności poprzez stwarzanie dziecku możliwości samodzielnego wywiązywania się z działań podejmowanych wobec pupila, np. karmienie, prowadzenie na smyczy, a także czynności pielęgnacyjnych, jak wycieranie pyska i czesanie.
Z niecierpliwością czekamy na następne spotkanie