Dbamy o siebie
Dbamy o siebie
Temat tygodnia: Części mojego ciała
Brudas Jan Brzechwa
Józio oświadczył: „Woda mi zbrzydła,
dość już mam szczotki, wstręt mam do mydła!”
I odtąd przybrał wygląd straszydła.
Płakała matka i ojciec gryzł się:
„Ten Józio wszystkie soki z nas wyssie,
od dwóch tygodni już się nie myje,
czarne ma ręce, nogi i szyję,
twarz ma od ucha brudną do ucha,
czy kto takiego widział smolucha?
Poradźcie, ludzie, pomóżcie, ludzie,
przecież nie można żyć w takim brudzie!”
Józio na prośby wszelkie był głuchy,
lepił się z brudu jak lep na muchy,
czego się dotknął, tam była plama,
wołał: „Niech mama myje się sama,
tato niech kąpie się nieustannie,
stryjek i wujek niech siedzą w wannie,
niech się szorują, a ja tymczasem będę brudasem!
Chcę być brudasem!”
Rodzic zadaje dziecku pytania:
- Dlaczego Józio nie chciał się myć? (zbrzydła mu woda, miał dość szczotki i mydła) --- Józio nie mył się od dwóch tygodni, jak wyglądał? (miał czarne ręce, nogi, szyję, twarz, lepił się od brudu)
- Dlaczego, gdy czegoś się dotknął, była plama?
- Dlaczego należy się myć? (poruszając się, pocimy się, brudzimy)
- Co należy myć najczęściej i dlaczego? (dłonie, bo na nich są bakterie i wirusy).
Zabawa muzyczno-ruchowa
„Głowa, ramiona, kolana, pięty” – Rodzic utrwala z dzieckiem części ciała powtarzając słowa piosenki.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
głowa, ramiona, kolana, pięty,
kolana, pięty, kolana, pięty.
głowa, ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, usta, nos
Dzieci śpiewają piosenkę z pokazywaniem..
piosenka
Rodzic zadaje pytanie dziecku:
Jakie znasz jeszcze części ciała ?
Masażyk do kąpieli.
Myję, myję dłonie obie, aby w kąpieli poradziły sobie.
Myję, myję, włosy moje, zwierzątek w nich się bardzo boję.
Myję, myję swoją szyję, brudu tu się dużo kryje.
Myję, myję uszu małżowinę i w środku ucha ociupinę.
Myję, myję się pod pachami, i całe ręce kółeczkami.
Myję, myję klatkę, brzuszek, zadbam także o pępuszek.
Myję, myję pupę swoją, lewą, prawą nogę moją.
Myję, myję stopy całe, między palcami doskonale.
Myje, myje plecki mama, a ja spłuczę ciało sama.
Uzupełnij i pokoloruj obrazek – Tak aby obie dłonie miały paznokcie i jedna dłoń była czysta, a druga dłoń była brudna .
obrazek
Po zakończeniu pracy Rodzic zadaje pytanie dziecku :
- Która Twoim zdaniem dłoń wygląda ładniej?
-Dlaczego tą dłoń wybrałeś (łaś) ?
Wysłuchanie i utrwalanie piosenki:
Mydło lubi zabawę sł.: Ewa Chotomska muz.: Krzysztof Marzec
Mydło lubi zabawę w chowanego pod wodą,
każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą
Kiedy dobry ma humor, to zamienia się w pianę,
a jak znajdzie gdzieś słomkę, puszcza bańki mydlane.
Ref.: Mydło wszystko umyje,
nawet uszy i szyję,
mydło, mydło pachnące jak kwiatki na łące. x 2
Mydło lubi kąpiele, kiedy woda gorąca,
skacząc z ręki do ręki, złapie czasem zająca.
Lubi bawić się w berka, z gąbką chętnie gra w klasy,
i do wspólnej zabawy wciąga wszystkie brudasy.
Ref.: Mydło wszystko umyje...
piosenka
Omówienie treści piosenki. Rodzic zadaje dziecku pytania:
- W co lubi bawić się mydło?
- Co robi mydło, gdy ma dobry humor?
- Co mydło umyje?
- Co lubi mydło?
- Kogo wciąga do zabawy?