Zwierzęta duże i małe
Zwierzęta duże i małe
Temat tygodnia: Nieznajome zwierzę - z lasu czy z Zoo?.
Poszerzanie wiedzy dzieci o nazwy zwierząt żyjących w polskich lasach:
film
Wdrażanie do szanowania zwierząt i ich miejsca zamieszkania.
„Może zobaczymy” Helena Bechlerowa
Idźmy leśną ścieżką
Cicho, cichuteńko,
Może zobaczymy
Sarniątko z sarenką.
Może zobaczymy
Wiewióreczkę małą,
Jak wesoło skacze
z gałęzi na gałąź.
I niech nikt po lesie
Nie gwiżdże, nie woła –
Może usłyszymy
Pukanie dzięcioła.
A może zaśpiewa
Między gałązkami
Jakiś mały ptaszek,
Którego nie znamy.
I będzie nas witał
Wesoło piosenką.
Tylko idźmy lasem
Cicho, cichuteńko.
Rozmowa z dzieckiem:
- jakim miejscu jest mowa w wierszu?;
- Jak należy się w tym miejscu zachować?;
- Dlaczego powinniśmy być tam cicho?;
- Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?.
Drapieżniki to:
- lis rudy z pięknym ogonem zwanym kitą;
- wilk – bardzo podobny do dużego psa;
- sowa – żywią się innymi zwierzętami.
Lis i sowa drobnymi – myszami,
wilk – większymi od siebie. Najczęściej poluje na jelenie i sarny, potrafi upolować dzika, a nawet żubra, ludzi się boi i ucieka przed nimi, żyje w stadzie.
Roślinożerne to:
dzik, sarna, jeleń, zając – żywią się roślinnym pokarmem (listkami, młodymi pędami, trawą, jagodami, żołędziami). Zające, żaby, jeże mieszkają w lesie samotnie.
Podczas zabawy można wprowadzić elementy języka angielskiego, np. las – forest, lis – fox, wilk – wolf). • ilustracje zwierząt leśnych: dzika, sarny, jelenia, zająca, sowy, lisa, wilka
„Wędrówka do lasu” – zabawa naśladowcza. Rozwijanie kreatywności ruchowej, ćwiczenia słuchowe. Rodzic zaprasza dziecko na wycieczkę do lasu. Idąc, mówią rymowankę:
Domem zwierząt jest ten las.
Cichuteńko już być czas.
Mówiąc rymowankę, dzieci modelują głos od głośnego do cichego skandowania. Znakiem wejścia do lasu są jego odgłosy w tle słychać szum drzew i śpiew ptaków, dzieci nasłuchują.
W czasie zabawy dzieci wykonują różne czynności (np. stawiają duże kroki, żeby ominąć mech; idą na palcach i rękoma odgarniają gałęzie; idą jedno za drugim po wąskiej ścieżce; przeskakują przez strumyk), a także naśladują zwierzęta, które słyszą (dziki – dzieci chodzą na czworakach, węszą i chrumkają; ptaki, w tym dzięcioł – dzieci machają rękoma, biegną na placach, gdy usłyszą dzięcioła, stukają w podłogę; jelenie – dzieci powoli poruszają się w pozycji na czworaka, wyciągają głowy w górę). Powrót z lasu: dziecko wędruje po sali, zbiera szyszki jako pamiątki z lasu
Zabawa ruchowa : „ Kto jak skacze?”
film
Poszerzanie wiedzy dzieci o nazwy zwierząt żyjących w Zoo:
Wdrażanie do szanowania zwierząt i ich miejsca zamieszkania.
„Papuga” Jan Brzechwa
„Papużko, papużko,
Powiedz mi coś na uszko.
Nic nie powiem,
boś Ty plotkarz,
Powtórzysz każdemu,
kogo spotkasz.”
Rozmowa na temat umiejętności papug.
„Co do czego pasuje?”- klasyfikowanie zwierząt na leśne i egzotyczne (z zoo). Przeliczanie ilości poszczególnych zbiorów. Określanie pojęć „ dużo”, „mało” „tyle samo”
„Lew” – praca konstrukcyjna z wykorzystaniem wyprawki. Dzieci wypychają elementy lwa, naklejają włóczkę (grzywa, ogon) oraz łączą poszczególne elementy. Rodzic pomaga w nacinaniu miejsc łączenia.
„Zaczarowane okienko” – ćwiczenie grafomotoryczne, uzyskiwanie ciekawych efektów plastycznych poprzez eksperymentowanie. Dzieci siadają przy stolikach, mają przed sobą kartki, nakładają na nie kartony z otworem kwadratowym lub w kształcie koła. Z pomocą wybranego narzędzia zapełniają przestrzeń (zamalowują, rysują tylko obwód, wypełniają kropkami, kółkami, kreskami), przesuwają szablon, zmieniają narzędzie. Czynność powtarzają kilka razy. Na końcu podziwiają efekt plastyczny
Praca z w książce Plac Zabaw str .35 –36
„Zgubiony ogon Pawia” – spektakl kukiełkowy Pana Poety dla najmłodszych
- Cała Polska Czyta Dzieciom
.