Wrażenia i uczucia
Wrażenia i uczucia
Temat tygodnia: Porozmawiajmy o emocjach i uczuciach
Gdy ci smutno...wysłuchanie wiersza Dominiki Niemiec
Gdy ci smutno, gdy ci źle,
przyjaciel zawsze wesprze cię.
On cię przytuli, otrze z twarzy łzy.
Pomoże nawet wtedy,
gdy nie wie do końca, skąd ten smutek w tobie,
lecz razem dacie z nim radę sobie.
Bo wasze serca czują tak samo,
a to właśnie kiedyś empatią nazwano.
Rozmowa Rodzica z dzieckiem na podstawie treści utworu.
Rodzic pyta dziecko:
- Dlaczego można się smucić?;
- Kto może pomóc, gdy jest smutno?;
- W jaki sposób może pomóc przyjaciel, jak może wesprzeć?;
- Co to jest empatia?.
– „jak pomóc?” – ćwiczenia w budowaniu wypowiedzi. Rodzic pokazuje obrazek prezentujący sytuacje, w której komuś jest smutno. Prosi dziecko, aby zastanowiło się i powiedziało, jak można w tej sytuacji komuś pomóc.
https://przedszkouczek.pl/2020/01/26/kraina-emocji-dzieci-starsze-czwartek-06-02-2020/
Zabawa z wykorzystaniem Książek Emocje – dzieci układają smutną buzię, wizerunek kogoś, kogo trzeba pocieszyć. Następnie układają buzię tej samej postaci, ale już wesołej, pocieszonej.
„Co czuję ja, co czują inni” – rozpoznawanie i podawanie nazw emocji, kształtowanie umiejętności dostrzegania emocji u innych osób.
Zabawy naśladowcze
Rodzic prosi dziecko, aby uruchomiło wyobraźnię i zademonstrowało przez mimikę jak wygląda osoba:
- smutna ;
- wesoła;
- zdziwiona;
- przestraszona;
- zła;
Wysłuchanie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=yfM-p2u4B3g
Zabawy plasteliną – usprawnianie małej motoryki poprzez wyklejanie plasteliną kształtów.
Rodzic prezentuje litery i kształty zapisane w formie tunelowej (figury geometryczne, zygzaki, fale, linie dowolne),
Zadaniem dzieci jest wyklejenie tuneli kształtów plasteliną: wałkowanie wałeczków, wklejanie ich do przestrzeni między liniami, wyklejanie przestrzeni małymi kuleczkami.
„Krok do przodu, krok do tyłu” (zabawa z kostką do gry) – przeliczanie w zakresie 1–6, utrwalenie kierunków: do przodu, do tyłu, doskonalenie pamięci poprzez naukę krótkich rymowanek.
Ile kroków zrobić mam?
Kostka zaraz powie nam.
„Wesoły obrazek” – kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez środki niewerbalne, np. malowanie farbami. Na stole przygotowujemy kartkę A4 – dla dziecka, tace z farbami w kolorach podstawowych, waciki kosmetyczne. Dziecko słuch utworu muzycznego Wiosna A. Vivaldiego. Określa nastrój, tempo utworu. Za pomocą wacików wykonują obrazek, który podpowiada im muzyka. W trakcie malowania cały czas słuchają muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI