Święto Mamy i Taty
Temat tygodnia: ŚWIĘTO MAMY I TATY
MOI RODZICE
25-29 maj 2020
„Moi rodzice”- dostrzeganie roli mamy i taty w życiu dziecka. Dzieci opowiadają o swoich kochanych rodzicach. Zwracamy uwagę dziecka na rolę taty i mamy w ich życiu oraz na poprawność wypowiedzi pod względem gramatycznym.
Nauka piosenki- Dziękuję Mamo! Dziękuję Tato!
piosenka
„Co to za przedmioty?” – zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach, rozwiązywanie zagadek literackich.
Nie ściera ołówka,
a zatrze warzywa.
Jak się taki
przedmiot nazywa?(tarka)
Jak to narzędzie się zowie,
co gwoździe bije po głowie?(młotek)
Jaki sprzęt na sznurze
- mruczący, nieduży,
chociaż wszystko czyści,
sam się w środku kurzy.(odkurzacz)
Pilnuje porządku,
wymiata kurz z kątków.(miotła)
W mojej nazwie kryję zwierzę,
mama myje w nim talerze.(zlew)
Wszyscy do mnie zaglądają,
co o wygląd schludny dbają.(lustro)
Bardzo proszę wszystkie dzieci,
by rzucały do mnie śmieci.(kosz)
Nie dość, że go wszyscy
depczą nogami,
jeszcze go porządnie
trzepią czasami!(dywan)
Pamiętaj, że leży
pod twoimi drzwiami,
a wejdziesz do domu
z czystymi butami.(wycieraczka)
„Kredki siostrzyczki” – zabawa parateatralna z wykorzystaniem wiersza. Przygotowujemy kartkę papieru i kolorowe kredki.
„Kredki siostrzyczki” – D. Gellner
My jesteśmy kredki siostrzyczki,
kolorowe mamy spódniczki
kolorowe chustki w kieszeniach …
kolorowe sny i marzenia.
Gdy nas ktoś do ręki bierze,
to biegniemy po papierze! – dziecko bierze kilka kredek do ręki i naśladuje nimi ” bieganie po papierze”
Rysujemy, co się da:
kurki, chmurki, kota, psa … – dziecko próbuje coś rysować na kartce
Gdy jesteśmy w złym humorze,
to się wszystko zdarzyć może!
Czarne słońce …
Śnieg zielony …
I dom krzywy z każdej strony! – dziecko koloruje słoneczko na kolor czarny, śnieg – zielony i krzywy dom
Co to znowu za humory – chwytamy się za głowę
pomyliłyście kolory!
Ajajaj! Ajajaj!
Co za krzyki, co za płacze.
Ja wam wszystko wytłumaczę.
Żółta rysować ma słońce! – dziecko bierze żółta kredkę i rysuje na kartce słoneczko
Zielona liść na gałązce! – zieloną kredką dziecko maluje listek
Czarna – czarne gawrony! – czarną zamalowuje gawrona,
Czerwona – maki przed domem! – koloruje kwiaty na czerwono
No i proszę! Jest obrazek!
Więc zatańczmy wszyscy razem. – Wspólny taniec do wybranej muzyki.
Zabawa do treści wiersza. Utrwalenie nazw kolorów podstawowych.
Krótka rozmowa na temat wysłuchanego wiersza. Dziecko próbuje odpowiedzieć na kilka pytań:
- Czym były siostrzyczki?
- Co lubiły robić?
- Czy zawsze im sprawnie wszystko wychodziło?
- Z jakiego powodu mogły mieć zły humor?
Zabawy rozwijające sprawność fizyczną. Przygotowujemy wstążkę w dowolnym kolorze ( około 2 m), lusterko, chusteczki higieniczne
„Przejście przez ławeczkę” – zabawa z elementem równowagi. Na podłodze rozciągamy wstążkę, która na niby jest „ławeczką”. Zadaniem dziecka jest przejść stopa za stopą po wyznaczonej linii z rękami rozłożonymi w bok. Czynność powtarzamy kilka razy.
„Popatrz w lusterko” – ćwiczenie mięśni grzbietu. Leżymy na brzuchu z rękami wyciągniętymi do przodu. W rękach trzymamy lusterko. Na hasło ” przejrzyj się w lusterku” unosimy ręce i przeglądamy się w lusterku (lusterko trzymamy oburącz). Ręce nie mogą dotykać podłoża i nie opieramy się na łokciach. Wykonujemy ćwiczenie kilka razy, odpoczywając między kolejnymi powtórzeniami.
„Balonik” – ćwiczenie oddechowe, wydłużanie fazy wydechowej. Siadamy w siadzie skrzyżnym, wdychamy powietrze nosem, trzymamy dłonie przy ustach i naśladujemy dmuchanie balonika – robimy długi wydech. Następnie naśladujemy spuszczanie powietrza z balonika; robimy wdech nosem, potem długi wydech, podczas którego wprawiamy wargi w drganie.
„Chusteczka – maseczka” – ćwiczenie oddechowe, wydłużanie fazy wydechowej. Dziecko siedząc w siadzie skrzyżnym trzyma chusteczkę higieniczną za jej górne rogi, zasłania nią twarz, robi wdech nosem, a potem długi wydech ustami tak, aby chusteczka odsłoniła twarz dziecka.
„Kwiat z dłoni” – przeliczanie w zakresie 1-5
Rozwijanie ekspresji poprzez nadawanie nowego znaczenia przedmiotom. Na tacce przygotowane dłonie wycięte z papieru, papierowe kwiaty, listki, kokardki, klej.
Dziecko przelicza palce u swojej jednej i drugiej dłoni oraz palce na papierowych dłoniach. Nakleja dłonie na karton na każdym palcu nakleja kwiat. Pytamy dziecko – Z ilu kwiatów masz bukiet? Dziecko ozdabia kwiat listkami i kokardkami.
W tym tygodniu dzieci mogą pracować z kartami Plac Zabaw cz2, str. 31, 32