Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

LISTOPADOWE WSPOMNIENIA

Temat: Jak żyli moi dziadkowie?

 

WYKAZ ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH: kartki, kredki, nakrętki od słoików lub korki, obrazki dawnych i współczesnych przedmiotów, KP1.32a, zdjęcia z różnych wydarzeń z życia, piłka, karteczki z obrazkami miejsc, rzeczy, za którymi można tęsknić,  woda w kubeczkach, farby akwarele

 

  • „Dawne zabawy i zabawki” – porównanie zabaw i zabawek dzieci współczesnych i żyjących dawniej. Rodzic pyta dzieci:
    Czy dzieci kiedyś żyły podobnie jak dziś?
    Czym się różniło życie dzieci dawniej i dziś?
    Dzieci szukają w domu zabawek, które mogły być używane także kilkadziesiąt lat temu (proste zabawki, drewniane, bez baterii). Czym różnią się zabawki współczesne od dawnych? – podsumowanie.
  • „Kółko i krzyżyk” – gra w parach. Można grać przy użyciu nakrętek od słoików, korków, suchościeralnych flamastrów. • kartki, kredki, nakrętki od słoików lub korki
  • „Stare i nowe przedmioty” – rodzic pokazuje obrazki dawnych i współczesnych przedmiotów (odtwarzacz CD, gramofon, telefon komórkowy, telefon stacjonarny, stary samochód, nowoczesny samochód, świeczka, żarówka, kominek, kaloryfer, żelazko z duszą, żelazko na parę, odkurzacz roomba, dawny wąski i długi odkurzacz itp.). Zadaniem dzieci jest podzielić przedmioty na te, które pochodzą z domu babci i te ze współczesnych domów.
    Na koniec R. proponuje zabawę ruchową i podnosi do góry zdjęcia starych i nowych przedmiotów. W momencie kiedy dziecko widzą stary przedmiot, siada. Gdy widzą nowy przedmiot, wstaje
    . • obrazki dawnych i współczesnych przedmiotów, można korzystać ze zdjęć internetowych.

Przykład:

 

 

  Kiedyś światłem był płomień świec teraz mamy żarówki.

 

  • Praca z KP1.32a – klasyfikowanie, ćwiczenie logicznego myślenia. • KP1.32a

 

 

  • Blok zajęć o emocjach: tęsknota – mapa myśli. Rodzic zapisuje na dużym arkuszu papieru wyraz tęsknota.
    Następnie zadaje dzieciom pytanie: z czym kojarzy ci się ten wyraz? Zapisuje hasłowo wypowiedzi dziecko, tworzy mapę myśli. Po wykonaniu ćwiczenia, na podsumowanie, R. odczytuje wszystkie wypowiedzi dziecka. Rodzic mówi dzieciom, że długie listopadowe dni, kiedy na dworze jest brzydka pogoda, sprzyjają przemyśleniom i jest to doskonały czas, aby powspominać sobie różne wydarzenia z przeszłości i przekonać się, czy jest coś za czym być może się tęskni. Wspólnie z dzieckiem ogląda zdjęcia z różnych wydarzeń z życia, które były z udziałem dziecka, a które miały miejsce w ubiegłych miesiącach i latach. Dziecko zastanawia się i wypowiada się na temat tego, czego im z tamtych chwil brakuje, za kim lub za czym tęsknią. R. zwraca uwagę dzieci, że można tęsknić zarówno za osobami, jak i za miejscami czy zdarzeniami. • ALBUM ZE ZDJĘCIAMI
  • „Różne oblicza tęsknoty” – zabawa dramowa. Rodzic siada z dzieckiem. Zwraca ,że tęsknota jest uczuciem złożonym. Związana jest zwykle z odczuwaniem dwóch przeciwstawnych sobie podstawowych emocji: radości lub smutku.
    Dla przykładu R. opowiada sytuację, moduluje odpowiednio głos i mimikę: Dawno nie odwiedzałam swojej babci. Tęsknię za nią i smutno mi, że tak dawno jej nie widziałam. Jednak gdy o niej myślę, tęsknię za nią, przypominam sobie jak pyszne robi naleśniki, kiedy do niej przyjeżdżam i jak bardzo cieszę się, gdy mogę je zjeść. Następnie R. zaprasza dziecko do wykonania ćwiczenia. Dziecko losuje jeden z przygotowanych obrazków, przedstawiających rzeczy, osoby i miejsca, za którymi można tęsknić. Następnie buduje zdanie na podstawie obrazka i przechodzi w opowieści od smutku do radości mimiką i tonem głosu. Np. dziecko wyciąga obrazek słońca i mówi (smutno, ze smutną miną): Tęsknie za słońcem, bo ostatnio jest brzydka pogoda; (wesoło, z uśmiechem) Przypominam sobie, jak jest przyjemnie, gdy można się opalać. W razie potrzeby R. modeluje sytuację zadaniową i pomaga dziecku zbudować logiczne wypowiedzi.
  • „Sposoby na tęsknotę” – zabawa . Dziecko i rodzic siadają naprzeciwko siebie. Podają sobie szybko piłkę z rąk do rąk. Na hasło: stop! wypowiedziane przez R. osoba trzymająca piłkę wypowiada rymowankę i uzupełnia ją według własnego pomysłu oraz rzuca piłkę do dowolnej osoby w kole. Powiedz szybko, co robisz, gdy tęsknisz za ... Zrobię to, co ty! Dziecko, które złapało piłkę, podaje sposób na tęsknotę, np. (lato) obejrzę zdjęcia, (babcia) odwiedzę babcię, (mama) narysuję jej laurkę, (śnieg) narysuję bałwana. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.

Zabawę można wykonać według dowolnego pomysłu rodzica. Możemy położyć się na dywanie wspólnie z dzieckiem. I razem szukać sposobu na tęsknotę, np. rodzic mówi, że tęskni za słońcem – chyba muszę obejrzeć wszystkie słoneczne zdjęcia z naszego albumu. Zachęca dziecko do podobnych przemyśleń.

  • „Tęsknię za...” – praca plastyczna. Rodzic rozdaje kartki, pędzle i wodę w kubeczkach oraz farby akwarele. Dziecko maluje coś, za czym tęskni. • kartki, pędzle i woda w kubeczkach, farby akwarele,

(bardzo proszę o podzielenie się efektami pracy za pomocą zdjęć :)