Listopadowe wspomnienia
Temat: Kto jest kim w mojej rodzinie.
WYKAZ ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH: duża kartka, flamaster, dwie pacynki (dziewczynka i chłopiec), kartki, kredki, materiały plastyczne, komputer, książka
Dzień rozpoczynamy od ćwiczeń,
Zestaw ćwiczeń porannych nr 9:
– Zabawa z rymowanką Hokus-pokus:
Hokus-pokus, czary-mary, dobieramy się do pary. (rodzic i dziecko dobierają się w pary)
Rączka lewa, rączka prawa, znakomita to zabawa. (rodzic i dziecko klaszczą naprzemiennie w ręce partnera prawa ręka w prawą rękę partnera, lewa w lewą)
I na ziemię wszyscy bęc, ćwiczyć dalej mamy chęć. (kładziemy się na podłogę i wykonują ruchy naprzemienne na leżąco)
Rodzic określa czas trwania ćwiczenia, po czym zabawa rozpoczyna się od początku.
– Zabawa z rymowanką Taka gra:
To jest taka gra, Zrób dokładnie to co ja. (Rodzic wykonuje proste ćwiczenie gimnastyczne, np. kilka podskoków, skłon, przysiad, obrót wokół własnej osi, klaśnięcia pod kolanami, pajacyka itp., dzieci próbują ten ruch naśladować, następnie zmiana osoby prowadzącej) Wszystko dobrze powtórzyłeś, Na oklaski zasłużyłeś!
– Zabawa przy piosence Boogie woogie, wykonywanie ruchów zgodnie z tekstempiosenki:
do odnalezienia na youTube https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w
Do przodu prawą rękę daj,
do tyłu lewą rękę daj i potrząsać trzeba nią.
Ref.: Bo przy boogie, woogie, boogie,
trzeba zręcznie kręcić się,
no i klaskać w dłonie swe: raz, dwa, trzy.
Boogie woogie, ahoj! Boogie woogie, ahoj! Boogie woogie, ahoj!
I od nowa zaczynamy taniec ten.
Do boku prawą rękę daj,
do boku lewą rękę daj i potrząsać trzeba nią.
Ref.: Bo przy boogie, woogie, boogie…
Do góry prawą rękę daj, do góry lewą rękę daj i potrząsać trzeba nią.
Ref.: Bo przy woogie, boogie, woogie…
Do przodu prawą nogę daj, do tyłu prawą nogę daj i potrząsać trzeba nią.
Ref.: Bo przy woogie, boogie, woogie…
Do przodu lewą nogę daj,
do tyłu lewą nogę daj i potrząsać trzeba nią.
Ref.: Bo przy woogie, boogie, woogie…
• „Rodzina” – mapa myśli. Rodzic pyta o skojarzenia dzieci do słowa „rodzina”. Dzieci podają skojarzenia. Rodzic zapisuje je na dużej kartce (także w postaci piktogramów) i pyta dziecko:
Jak rodzina okazuje sobie, że się kocha? (telefony, spotkania itp.)
Jak ja okazuję swoje uczucia mojej rodzinie?
Czy można inaczej wyrazić to, że się kocha swoją rodzinę? Jak?
Kiedy rodzina może się spotykać? (uroczystości rodzinne, urodziny). • duża kartka, flamaster
- Jadą goście – wysłuchanie wiersza i praca z tekstem.
„JADĄ GOŚCIE” – M. Olechowska, D. Raczyńska
Wreszcie nadeszło to upragnione,
To wyczekane i wyśnione,
Moje marzenie o 6 świeczkach.
Dzisiaj zostanie spełnione.
W domu wielka wrzawa od rana;
Mama nie wyspana, ale roześmiana.
Duży stół nakrywa tata,
Bo zawita tu pół świata.
Już wybiła ta godzina,
Właśnie schodzi się rodzina –
Dzwonią do drzwi: dziadek, babcia,
Wujek Krzysio, ciocia Sabcia.
Dziadka Tadka też witamy,
To jest tata mojej mamy.
Coraz więcej jest radości,
Coraz więcej wchodzi gości.
Wszyscy już przy stole siedzą,
Tort urodzinowy jedzą.
Porozmawiajcie na temat treści wiersza. Rodzic zadaje dziecku pytanie:
Kto przyszedł na urodziny?
Ilu było gości?
O czym marzył bohater?
Co się działo po przybyciu gości?
- „Podaj nazwę” – zabawa słowna na dobieranie nazwy członka rodziny w rodzaju męskim. Rodzic podaje nazwę członka rodziny (mama- tata, babcia-dziadek, córka- syn, siostra-brat, kuzynka -kuzyn, teściowa -teść, żona - mąż). Dzieci próbują dobrać do podanego słowa nazwę w rodzaju męskim.
Do zabawy mogą służyć dwie pacynki (dziewczynka i chłopiec).
• dwie pacynki (dziewczynka i chłopiec)
- „Moja najbliższa rodzina” – porozmawiajcie z dziećmi na temat członków ich rodzin, obejrzyjcie zdjęcia, nazwijcie członków rodziny, podajcie ich imiona. Zapytajcie dzieci, z ilu członków składa się ich najbliższa rodzina. Poproś, by dzieci zidentyfikowały najmłodszą, najstarszą osobę w rodzinie, młodsze, starsze rodzeństwo itd.
- Porozmawiajcie na temat najbliższej rodziny. Zapytajcie dzieci:
Czego nauczyłem się od mamy, taty, babci, dziadka?
Co najbardziej lubię robić z mamą, tatą?
Czego nie lubią członkowie mojej rodziny?
- Zabawa ruchowa z sylabami – reagowanie tylko na sylabę ma. Rodzic wypowiada zlepki sylab: ta, ki, ko, me itd. Dzieci podskakują tylko wtedy, gdy usłyszą sylabę ma.
- Praca z KP1.31a – zajęcia plastyczne, rysowanie portretu swojej rodziny, podpisywanie globalne członków najbliższej rodziny. • KP1. 31a
(bardzo proszę udokumentować wykonanie zadanie – zrobienie zdjęcia i przesłanie goJ)