Lato
Lato
Temat tygodnia: Kolory lata.
1. Wysłuchanie piosenki- „Po łące biega lato”
2. Przepis na tęczę- poznawanie zjawisk atmosferycznych, rozpoznawanie kolorów tęczy, rozwijanie pamięci. Rodzic rozkłada przed sobą biały obrus, pojemniczki z pociętą krepiną w kolorach tęczy (w jednym pojemniku znajduje się krepina w jednym kolorze) i recytuje wiersz:
„Przepis na tęczę” Agnieszka Frączek
Weź bukiecik polnych wrzosów, (Rodzic rozsypuje łukiem fioletowe skrawki krepiny);
dzbanek chabrowego sosu, (rodzic rozsypuje łukiem granatowe skrawki krepiny); szklankę nieba wlej pomału,
garść niebieskich daj migdałów, (Rodzic rozsypuje łukiem niebieskie skrawki krepiny) dorzuć małą puszkę groszku,
nać pietruszki wsyp (po troszku!), (Rodzic rozsypuje łukiem zielone skrawki krepiny);
włóż pojęcia dwa zielone
i zamieszaj w prawą stronę.
Dodaj skórkę od banana,
łąkę mleczy i stóg siana, (Rodzic rozsypuje łukiem żółte skrawki krepiny);
szczyptę słońca,
dziury z serka
i cytryny pół plasterka.
Weź jesieni cztery skrzynki,
zapach świeżej mandarynki, (Rodzic rozsypuje łukiem pomarańczowe skrawki krepiny)
pompon od czerwonych kapci,
barszcz z uszkami (dzieło babci)
…Jeszcze maków wrzuć naręcze
i gotowe… (Rodzic rozsypuje łukiem czerwone skrawki krepiny)
Widzisz tęczę?
Rodzic pyta: Z czego w wierszyku powstała tęcza?; Jak naprawdę powstaje tęcza?; Jak nazywają się kolory, które można zobaczyć w tęczy?
Podczas rozmowy i wszystkich zabaw w tym dniu można wprowadzić elementy języka angielskiego: tęcza – rainbow, czerwony – red, pomarańczowy – orange, żółty – yellow, zielony – green, niebieski – blue, granatowy - navy blue, fioletowy – violet.
3. Utrwalanie nazw kolorów- „Tęcza”
Tęcza dla dzieci- nauka kolorów
4. Praca z Książki Plac Zabaw cz.2. str. 38 – pośrednie poznawanie zjawisk przyrodniczych, poszerzanie wiedzy na temat barw. Dzieci podają nazwy kolorów tęczy, wskazują palcem miejsca nad i pod. Kończą kolorowanie tęczy, rysują kwiaty pod tęczą,
a nad tęczą ptaki.
5. Zabawa muzyczno – ruchowa „ Duży i mały skok”
6. „Jaka to pogoda?” – zabawa naśladowcza.
Naśladowanie ruchem zjawisk atmosferycznych lub czynności z nimi związanych, odczytywanie symboli. Rodzic ustala formę ruchu z dzieckiem.
Słoneczna pogoda – słońce (swobodny bieg);
Tęcza (Rozpościeranie rąk nad głową w formie zakreślonego łuku)
Wirujące liście – wiatr (stanie w rozkroku, ręce uniesione, skłony tułowia w pozycji czołowej)
Chmury – zachmurzenie (powolny chód)
Chmury i krople – opady deszczu (marsz z daszkiem z rąk nad głową)
Śnieżynka – opady śniegu (rzucanie się śnieżkami)
Chmura z błyskawicą – burza (kucnięcie, objęcie rękoma kolan)
7. Nauka liczenia- „ Liczę”
8. Praca plastyczna „Tęcza” - wydzieranka. Dziecko wykleja kawałkami wydartego, kolorowego papieru tęczę .