KARNAWAŁ- CO TO TAKIEGO ?
Temat: Karnawał - co to takiego?
Rozgrzewka gimnastyczna :
Dzieci wspólnie z rodzicami wykonują wybrane ćwiczenia, np. pięć przysiadów, dwa pajacyki.
„Bal przebierańców”– dzieci biegają po sali. Rodzic określa sposób biegu, np. Jesteście: baletnicami – biegacie na paluszkach; zepsutymi robotami – biegacie na piętach, napinacie mięśnie; słoniami – poruszacie się wolno, ociężale; piłkami – skaczecie obunóż, kierowcami Formuły 1– biegacie bardzo szybko .
„Kto dalej?”– zawody w skokach obunóż w dal z miejsca. Określanie, kto skoczył najdalej. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych.
„Co to jest karnawał?”– burza mózgów, ćwiczenie twórczego myślenia, próby zdefiniowania pojęcia, mapa myśli. Dzieci podają swoje skojarzenia do słowa „karnawał”, np. balony, przebrania, bal.
Bal przebierańców – wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek.
Bal przebierańców Agnieszka Frączek
W naszej sali do rytmiki tańczy tygrys!
Strasznie dziki!!! Obok bryka rycerz w zbroi (wcale zwierza się nie boi),
z kąta lew nieśmiało zerka,
podrygując w rytm oberka.
Słoń Trąbalski uciekł z zoo – z Calineczką pląsa w koło,
Reksio urwał się ze smyczy:
– Grajcie głośniej! Głośniej! – krzyczy.
Pszczółka sunie po parkiecie, za nią pędzi wilk w berecie,
bałwan gna przez środek sali, spieszy się…
O! Zgubił szalik! Nawet wiedźma się nie dąsa,
tylko z Kotem w Butach pląsa. Ale cóż to?
Niespodzianka! Słoń Trąbalski ma nos Franka!
Kot prócz butów wdział rajstopki (takie jak Gabrysi – w kropki),
tygrys na dwóch łapach kroczy,
a wśród prążków ma… warkoczyk!
Z taką frotką kolorową jak u Kasi, daję słowo!
Bałwan zgrabnie robi szpagat (tak potrafi tylko Aga!),
wiedźma zaś na nogach nosi… Rety!
To są kapcie Zosi! Jędza Zosię nam porwała?!!!
Nie… To Zosia się przebrała.
Dokleiła sobie nochal (ale sprytna jest ta Zocha!),
wzięła miotłę, wdziała czapę,
długą suknię całą z łatek i babciny gruby szal.
Bo dziś jest w przedszkolu bal!
- Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dzieciom pytania: O jakim wydarzeniu była mowa w wierszu? Dlaczego dzieci się poprzebierały? Jakie przebrania miały dzieci?
„Dziwne słowa”– sytuacja problemowa. Rodzic pokazuje zdjęcia: zamek (budowla) i zamek (do drzwi), kawka (w filiżance do picia) i kawka (ptak). Prosi dziecko, by podało mu ilustrację przedstawiającą zamek, a inne – przedstawiającą kawkę. Tworzy w ten sposób sytuację problemową
„Balony” – zabawa ruchowa. Dzieci wraz z rodzicami, parami przenoszą balony z jednego miejsca w inne za pomocą: brzuchów, czół, kolan.
„Bal zabawek” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się w rytmie wygrywanym na tamburynie (ćwierćnutowym – marsz, ósemkowym – podskoki, szesnastkowym – bieg na paluszkach). Gdy R. przerywa granie, zatrzymują się i czekają na hasło – nazwę zabawki, którą będą naśladować: • tamburyn – pajac – rytmicznie podskakują, – piłka – skaczą obunóż, – lalka – stają w małym rozkroku, rozkładają ręce na boki i przenoszą ciężar ciała z nogi na nogę.
(można wykorzystać dowolny utwór muzyczny).
Zabawa taneczna do piosenki Boogie woogie. Układ ruchowy do piosenki:
Boogie woogie muz. i sł. tradycyjne
Do przodu prawą rękę daj, (dzieci pokazują prawą rękę)
do tyłu lewą rękę daj i potrząsać trzeba nią. (dzieci machają prawą ręką)
Ref.: Bo przy boogie, woogie, boogie, (dzieci kładą ręce na biodra)
trzeba zręcznie kręcić się, (dzieci obracają się dookoła własnej osi)
no i klaskać w dłonie swe: raz, dwa, trzy. (dzieci klaszczą w dłonie)
Boogie woogie, ahoj! Boogie woogie, ahoj! (dzieci opierają ręce na biodrach i się kołyszą)
Boogie woogie, ahoj! I od nowa zaczynamy taniec ten.
Do boku prawą rękę daj, (dzieci podnoszą ręce, machają i robią obrót)
do boku lewą rękę daj (dzieci pokazują lewą rękę)
i potrząsać trzeba nią. (dzieci machają lewą ręką)
Ref.: Bo przy boogie, woogie, boogie,…
Do góry prawą rękę daj, (dzieci pokazują prawą rękę)
do góry lewą rękę daj i potrząsać trzeba nią. (dzieci machają prawą ręką)
Ref.: Bo przy boogie, woogie, boogie…
Do przodu prawą nogę daj, (dzieci pokazują prawą nogę)
do tyłu prawą nogę daj i potrząsać trzeba nią. (dzieci machają prawą nogą)
Ref.: Bo przy boogie woogie…
Do przodu lewą nogę daj, (dzieci pokazują lewą nogę)
do tyłu lewą nogę daj i potrząsać trzeba nią. (dzieci machają lewą nogą)
Ref.: Bo przy boogie woogie…